Deze pagina gaat over zoekmachineoptimalisatie (SEO). Na het lezen begrijpt u SEO en kunt u dit toepassen op uw organisatie.

Inleiding zoekmachineoptimalisatie

Het doel van een zoekmachine is om een gebruiker zo snel mogelijk het meeste relevante antwoord te tonen op een bepaalde zoekterm. Wat is het meest relevante antwoord en hoe kan een zoekmachine dit bepalen? Via diverse kenmerken beoordelen zoekmachines webppagina's en geven deze daarna een plaats in de rangorde. Dit is waar zoekmachineoptimalisatie (SEO) om draait. Wil je voor jouw webpagina deze ranking beinvloeden dan moet je rekening houden met de eigenschappen waar de zoekmachine naar kijkt.

Image
Zoekmachineoptimalisatie schema

Kenmerken Zoekmachineoptimalisatie

De kenmerken die zoekmachines gebruiken om de rangorde in de zoekresultaten op te maken worden ingedeeld in drie hoofdgroepen; het gaat om inhoud (1), populariteit (2) en techniek (3). Over het algemeen is de inhoud het makkelijkste aan te passen gevolgd door de populariteit en techniek.

SEO: Inhoud Optimaliseren (1)

Onder het optimaliseren van de inhoud vallen kenmerken die een zoekmachine leest op een pagina. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de titel, zoekwoordkeuze en inhoud van de tekst. Een simpel voorbeeld: Stel iemand zoekt informatie over "SEO" en er zijn drie pagina's hierover op het internet.

  • Pagina 1. Bevat 0x het woord SEO (van de 300 totaal)
  • Pagina 2. Bevat 200x het woord SEO (van de 300 totaal)
  • Pagina 3. Deze pagina bevat 12 keer het woord SEO (van de 300 totaal)

Op basis van het bovenstaande, is het voor een zoekmachine niet erg aannemelijk dat pagina één of twee goede informatie bevat over het onderwerp. Pagina drie zal daarom een grotere kans hebben bovenaan de zoekresultaten te staan. Zorg er dus voor dat het zoekwoord op een normale wijze vertegenwoordigd is in de text van de pagina, ongeveer tussen de 2,5% en 5% van het totaal aantal woorden. Natuurlijk zijn er nog veel meer punten op een webpagina die van invloed zijn. Voor de overige kenmerken die voor de inhoud van een webpagina belangrijk zijn lees de volgende pagina: SEO Inhoud Optimaliseren.

SEO: Populariteit (2)

Populariteit van een website is - in tegenstelling tot de inhoud (1) - niet rechtstreeks aan te passen maar wel te beinvloeden. Het is daarom een factor die vaak na content optimalisatie plaatsvindt indien het juiste effect nog niet is bereikt, of als er sprake is van veel concurrentie.

  • Statistieken

    Zoekmachines zien natuurlijk hoe vaak op zoekresultaten wordt geklikt. Pagina's die vaker worden bezocht zullen waarschijnlijk ook betere informatie bieden. Hetzelfde geldt voor bezoeksduur of doorklikpercentage, dit zijn allemaal indicaties voor kwaliteit. Door bezoekers te kopen via advertentie programma's is het mogelijk de populareit tijdelijk te verhogen en dus de populariteitsfactor te beinvloeden.

  • Links

    De tweede component van populariteit is het aantal links naar een bepaalde webpagina. Linken veel verschillende websites naar een pagina dan zal het waarschijnlijk een goede bron zijn. Nog beter is het als het om kwaliteitswebsites gaat met een hoge waardering. Een simpel voorbeeld: een bezoeker van eetcafe "Walkabout" schrijft op google + een review over het lekkere eten. Op het internet ontstaat nu een link met een positieve review op een goede betrouwbare website van de zoekmachine zelf, dit zou best wel eens een goede indicatie kunnen zijn voor kwaliteit. Lees meer over de populariteitskenmerken die voor een webpagina belangrijk zijn op de volgende pagina: SEO: Populariteit Optimaliseren SEO:

SEO: Techniek (3)

In dit deel gaat het over de achterliggende techniek waardoor de webpagina online kan zijn en kan worden gemaakt. Voorbeelden zijn de hosting, hardware, url en de software. Dit onderdeel is te verdelen in twee hoofdgroepen: Alles wat van belang is voor een zoekmachine en extra functies.

  • Technische kenmerken voor zoekmachine 

    Als de achterliggende techniek van de webpagina ervoor zorgt dat de zoekmachine de pagina niet goed kan lezen/inschatten dan zal dit geen positief effect hebben op de score. Maar ook als de gebruiker van de zoekmachine uiteindelijk negatieve effecten ondervindt, bijvoorbeeld een langere laadtijd, dan zal dit ook geen positief effect hebben. 

  • Extra Gebruiksfuncties

    Nieuwe software biedt vaak meer mogelijkheden met betrekking tot inhoud optimaliseren (1), het werken aan de populariteit (2), maar ook het bovenstaande punt bij techniek (3). Voor elk punt één voorbeeld:

    Nieuwe software biedt:

    • Meer mogelijkheden voor (1) Inhoud optimaliseren: bijvoorbeeld een module voor het optimaliseren van de url naam van een webpagina
    • Meer mogelijkheden voor (2) Populariteit verbeteren: bijvoorbeeld een module voor het delen van content van een webpagina
    • Een betere (3) Techniek: Bijvoorbeeld veel snellere laadtijd van een webpagina

Meer zoals dit