In dit artikel wordt Sales Promotion uitgelegd. Na het lezen begrijpt u sales promotion en kunt u dit toepassen op uw organisatie.

Wat is Sales Promotie?

Sales promotie omvat gebruik van speciale – vaak korte termijn – technieken met als doel snelle verkoop of bepaalde doelen. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives, coupons, rebates, sampling, contests, demonstraties etc. Sales promotion maakt een onderdeel uit van één van de vier hoofdgroepen promotiemogelijkheden en is dus een belangrijk onderdeel van promotie, promotiemix en de marketingmix. Een synoniem voor Sales Promotie is verkoopbevordering. 

Waarom Sales Promotion?

Tegenwoordig worden mensen dagelijks aan honderden reclame-uitingen blootgesteld waardoor het steeds moeilijker wordt om alleen hiermee onderscheidend vermogen te creëren of doelen na te streven. In plaats daarvan, hebben marketeers geleerd dat ze extra promotie methoden in moeten zetten in combinatie met reclame om het gewenste effect te bereiken.

Een voorbeeld: Een tv reclame wordt ingezet voor Awareness / bekendheid en twee weken later ontvangt de doelgroep via een direct mail actie thuis een proefsetje om het product te proberen. Door mensen kennis te laten met het product kan een voorkeur ontstaan. Hierdoor wordt getracht de klant naar de volgende fase te bewegen, in dit geval in de vorm van een aankoop.

In dit voorbeeld was – tussen het brede aanbod van commercials – de reclame uiting wellicht verloren gegaan waardoor geen awareness, voorkeur en doel nagestreefd wordt.

Doelen Sales Promotion

Zie communicatiedoelstellingen

Verschillende vormen van Sales Promotion

Business to Consumer
Coupons Prijsbesparingen door kortingsbonnen
Rebate Korting na de verkoop - vaak na een bepaalde acctie van de klant bv. het opgeven van een e-mailadres
Actieprijs Korte termijn prijsverlaging met als doel korte termijn verkopen
Sampling & Gratis trial  Gratis een product uit laten proberen - bv. software 30 dagen gratis uitproberen
Loyaliteitsprogramma Klanten benefits bieden door middel van een loyaliteitsprogramma
Prijsvraag /sweepstakes Bijvoorbeeld via een loterij een product met een hoge gepercipieerde waarde (iPad, auto etc.) doelen nastreven (aankoop, regi
Trade-in Op basis van een bepaalde (in)ruil een aanbod doen
Demonstratie Een product demonstratie 

 

Business to Business
Sales incentives Verkopers van wederverkopers belonen voor goede prestaties
In-store-displays Een goede prominente display van producten
Verkoopbevorderende promotieartikelen Dit kan in verschillende vormen, van brochures naar koffiebekers etc.
Trade shows / beurzen Representatie op beurzen / trade shows
Actieprijzen, gratis producten, rebates, trade-in Uiteraard zijn dit ook mogelijkheden voor b2b.

 Dit zijn trouwens niet alle voorbeelden van Sales promotion, slechts enkele gangbare voorbeelden.