In dit artikel wordt Viral Marketing uitgelegd. Na het lezen begrijpt u Viral Marketing en kunt u deze techniek toepassen.
Wat is Viral Marketing?
Viral Marketing is een relatief nieuwe marketingtechniek (eind jaren 90) en is gebaseerd op het Mond-tot-mondreclame / word of mouth principe. Deze marketingtechniek gebruikt bestaande sociale netwerken met als doel de marketinguiting zo snel mogelijk als een virale epidemie te verspreiden. Met de marketinguiting, bijvoorbeeld een digitaal filmpje, wordt getracht de marketingcommunicatiedoelstellingen te bereiken zoals het vergroten van de naamsbekendheid van een merk.
Waarom Viral Marketing?
Met de Viral Marketing techniek kan vaak tegen relatief lage kosten op een snelle manier een grote doelgroep bereikt worden. Het maakt zeer goed gebruik van de voordelen van het internet.
Voordelen Viral Marketing
- Relatief Goedkoop t.o.v. oude conventionele media
- Het maakt gebruik van bestaande sociale groepen die op de een of andere manier al geïnteresseerd zijn in het fenomeen. Dit betekent dat er een lagere drempels is om de marketinguiting te “openen”.
- Snelle verspreiding t.o.v. oude conventionele media
- Het is een goede manier om jongeren te breiken (internet)
Nadelen Viral Marketing
Het is erg moeilijk om een succesvolle “Viral” te maken. Bij succesvolle “Virals” is het vaak niet duidelijk of dat het gaat om een reclame of een leuk flimpje. Zodra het duidelijk is dat het om een commerciële reclame gaat verliezen veel consumenten de aandacht. Tevens werken de technieken van oude succesvolle campagnes vaak niet meer in de toekomst. Het is moeilijk om steeds weer nieuwe technieken te bedenken. Daarnaast is er ook nog de groep consumenten die het niet op prijs stelt filmpjes en reclames te ontvangen. Hierdoor zullen ze niet snel geconfronteerd worden met de reclame-uiting terwijl er bij een reclame op de televisie vaak geen keuze is.