Binnen de Marketing Kennisbank zijn verschillende Marketing Modellen uitgewerkt. Klik op één van de onderstaande links om naar het desbetreffende model te navigeren.
Veel bedrijven stellen de klant centraal. Maar hoe doe je dit? De 6 W's van Ferrel kunnen hier een rol in spelen want ze geven inzicht in het gedrag van potentiele afnemers.
Het 7S-model is een management model dat wordt ingezet bij het analyseren van de interne organisatie. Volgens het model moeten de belangrijkste elementen van een organisatie op elkaar afgestemd zijn.
Het model van Abell wordt vaak toegepast om het werkterrein van een onderneming te analyseren. Met welke technologieën en producten is een onderneming actief op een markt en op welke doelgroep speelt ze in?
Het AIDA-model is een klassiek marketingmodel dat ook vaak door verkopers wordt toegepast. Volgens het model doorloopt de consument bij confrontatie met marketingcommunicatie (bijvoorbeeld een reclame) een aantal stappen (in volgorde). Deze stappen geven inzicht in de koopsituatie van de consument.
Het Ansoff-model is een strategisch hulpmiddel bij het formuleren van groeistrategieën. Door twee belangrijke strategieën aan elkaar te relateren kan er op een logische manier nagedacht worden over de strategische ontwikkeling.
De BCG matrix is in de jaren zeventig ontwikkeld door de Boston Consulting Group en speelt sindsdien een belangrijke rol in de portfolio analyse. Het model kan gebruikt worden bij het vinden van de balans binnen het huidige portfolio.
De behoeftepiramide van Maslow is één van de meest bekende theorieën uit de psychologie en gaat over de universele behoefte van de mens. Volgens Maslow streven mensen dezelfde behoeften na.
Het Canvas Business Model kan ingezet worden als hulpmiddel voor het ontwikkelen van een nieuw, of analyseren en in kaart brengen van een bestaand business model van een onderneming.
Het Cyclisch Business Development Referentie model, kortweg CBDR model, ontwikkeld door DIWANIYA [J.R. Schütt & A.J. Boelen, 2012] laat zien dat een bedrijf of onderneming het best te vergelijken is met een dynamisch systeem waarin alles met alles samenhangt.
De confrontatiematrix is eigenlijk een onderdeel van de SWOT-analyse waarbij sterke en zwakke punten "geconfronteerd" worden met kansen en bedreigingen met als doel een goede strategie te ontwikkelen.
Het Esh Model is een management model dat wordt ingezet bij het analyseren van de interne organisatie. Volgens het model zijn er zes factoren die de organisatie het succes van een organisatie bepalen.
FOETSJE is een afkorting en een hulpmiddel voor het analyseren van doelstellingen, strategie en strategische opties. Het wordt o.a. toegepast bij de SWOT-analyse en Confrontatiematrix om de gekozen strategie te testen.
Volgens Greiner doorloopt een organisatie zes opeenvolgende langdurige fasen welke afgewisseld worden door een korte crisis tijdens haar groei. Inzicht in de fasen van groei en crisis helpt organisaties hierop in te spelen.
In dit artikel worden de marketing kengetallen Liquiditeit, Solvabiliteit & Rentabiliteit uitgelegd. Na het lezen begrijpt u de kengetallen en kunt u deze toepassen op het strategisch beleid van uw organisatie.
De klantenpiramide is een manier om klanten te segmenteren. Het is gebaseerd op het pareto-effect (20/80-regel). Deze stelt dat 20% van de klanten 80% van de omzet genereren.
De MABA-analyse staat voor Market Attractiveness Business position Assesment. De MABA-analyse staat ook bekend als de portfoliomatrix van General Electric, MABA-model en MABA-matrix.
Het Pareto effect gaat over oorzaak - gevolg en stelt dat in veel gevallen 80% van het gevolg tot stand komt door 20% van de oorzaken. Een voorbeeld: 80% van de omzet wordt gegenereerd door 20% van de klanten.
Volgens Porter zijn er drie verschillende concurrentiestrategieën die organisaties kunnen hanteren om toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen t.o.v. haar concurrenten te creëren.
Het vijfkrachtenmodel is een strategisch model dat uitgaat van vijf krachten die de aantrekkelijkheid van een markt bepalen. Door het model uit te werken kan er een inschatting gemaakt worden over de relatieve aantrekkelijkheid van een bedrijfstak.
Het model geeft een beeld van de fase waarin een product zich bevindt. De snelheid waarmee een product zich door de cyclus begeeft is afhankelijk van onder meer de marktvraag en de gebruikte marketingmix instrumenten.
Het SDP-model staat voor segmentering, doelmarktbepaling en positionering. Het is een praktisch instrument om interessante groepen te identificeren en de juist marktbewerking hierbij te formuleren.
Het doel van veel ondernemingen is om producten te produceren die zoveel mogelijk overeenkomen met de wensen van de klant. Six Sigma kwaliteitsmanagement kan hierin een rol spelen.
De waardeketen van Porter is een strategisch model dat wordt ingezet bij onderzoek naar, of het ontwikkelen van, concurrentievoordeel van een organisatie. Volgens Porter komt concurrentievoordeel door de gehele organisatie tot stand.
Volgens Treacy en Wiersema zijn er drie verschillende waardestrategieën die organisaties kunnen hanteren om toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen t.o.v. haar concurrenten te creëren.
Mis je een marketing model?
Geef het door en wij proberen het toe te voegen aan de website. Of schrijf zelf een artikel en wij plaatsen het op Intemarketing. Zo krijg jij alle credits!