In dit deel van de marketing kennisbank voornamelijk basis marketing theorie zoals begrippen, termen en vakjargon. Ook wordt de rol van marketing uitgelegd.
Communicatiedoelstellingen zijn - zoals de naam al zegt - doelstellingen voor communicatie-uitingen. Ze beschrijven het doel wat jij met jouw geplande acties wilt bereiken.
Het verschil tussen imago en identiteit. Samengevat is identiteit de kernwaarden van een onderneming en imago hoe de doelgroep denkt over een onderneming.
Een kerncompetentie of kernkwaliteit is eigenlijk niets anders dan “iets” unieks of “iets” wat een onderneming goed kan (Hamel en Prahalad, 1990). Volgens Hamel en Prahalad is het concurrentievoordeel van een onderneming hiervan afhankelijk.
De kernkwadranten van Ofman is een persoonlijkheidsmodel dat ook wordt toegepast binnen bedrijfseconomie en marketing. Het beschrijft de eigenschappen van een persoon.
Een key performance indicator (KPI) oftewel een kritieke prestatie indicator, geeft op basis van een beperkt aantal variabelen een indicatie geeft of een onderneming goed presteert. Een manager gebruikt deze om het succes te meten.
In dit artikel wordt het Intemarketing Strategisch Raamwerk uitgelegd waarmee je eenvoudig tot een marketing strategie komt. Na het lezen begrijpt u het raamwerk en kunt u deze inzetten op het strategisch beleid van uw organisatie.
Bij marktonderzoek wordt er informatie gezocht naar concrete markten, producten of klanten met als doel te komen tot een goede afstemming tussen vraag en aanbod.
Merkwaarde is een belangrijk begrip binnen het marketing vakgebied waar sinds de jaren 90 steeds meer aandacht naar uit is gegaan. Aangezien de klant in hedendaagse Marketing centraal dient te staan is het van belang om met een bepaald aanbod hierop in te spelen.
De termen missie en visie worden vaak gebruikt in het bedrijfsleven omdat ze kort weergeven waar een onderneming voor staat. In dit artikel worden de termen missie en visie uitgelegd.
Positioneren is een belangrijk marketingbegrip waarmee getracht wordt een product of dienst bewust een plaats te geven in het hoofd van de afnemer. Het gaat hierbij om een perceptie ten opzichte van de concurrent.
Push- en pull- strategie is de manier waarop middels distributie een product door een distributiekanaal naar de eindklant wordt gestuurd. Marketingactiviteiten worden - afhankelijk hiervan - ingericht en er zijn twee hoofdgroepen.
Segmenteren van de markt is het opdelen van een markt in specifieke (deel)segmenten. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken.
Tegenwoordig is alleen een goed product niet voldoende. Er zijn veel aanbieders actief op de meeste markten. Op de een of andere manier moet hierin onderscheidend vermogen gecreëerd worden om succesvol te zijn. Vanuit dit principe is de vakgebied marketing ontstaan.
Wat is nu Marketing en Sales? Soms denkt men dat het (ongeveer) hetzelfde is maar dat klopt natuurlijk niet. Marketing houdt zich voornamelijk bezig met de markt. Verkoop richt zich voornamelijk op de directe verkoop aan klanten.
Mis je een marketing informatie?
Geef het door en wij proberen het toe te voegen aan de website. Of schrijf zelf een artikel en wij plaatsen het op Intemarketing. Zo krijg jij alle credits!