Binnen de Marketing Kennisbank zijn verschillenden Marketing Analyses uitgewerkt. Binnen deze sectie vallen vooral de strategische marketing analyses welke ingezet kunnen worden als hulpmiddel bij het vormgeven van een middellange tot lange termijn strategie. Met deze analyses kunt u (beargumenteerde) strategische keuzes maken.
De ABCD-analyse wordt gebruikt voor het externe deel van de situatieanalyse. De analyse bestaat uit de afenemersanalyse, bedrijfstakanalyse, concurrentenanalyse en distributieanalyse.
De afnemersanalyse wordt gebruikt om de externe omgeving van een onderneming in kaart te brengen. Het is een onderdeel van de situatieanalyse, abcd-analyse en externe-analyse.
Het uitvoeren van een bedrijfstakanalyse stelt een onderneming in staat in te spelen op de kansen en bedreigingen die de bedrijfstak met zich meebrengt.
Het uitvoeren van een concurrentenanalyse stelt een onderneming in staat in te spelen op de kansen en bedreigingen die de bedrijfsomgeving met zich meebrengt.
DESTEP is een acroniem en staat voor demografisch, economisch, sociaal/cultureel, technologisch, ecologisch en politiek/juridisch, dit zijn allemaal factoren die de omgeving van een onderneming bepalen.
Het uitvoeren van een distributieanalyse stelt een onderneming in staat in te spelen op de kansen en bedreigingen die de distributie met zich meebrengt.
De externe analyse is de analyse van de externe omgeving en geeft inzicht in de kansen en bedreigingen binnen een bedrijfsomgeving. Dit vormt de input voor een SWOT analyse waarop de uiteindelijke strategie van een onderneming gebaseerd is.
De Interne analyse is een onderdeel van de situatieanalyse en het strategisch marketingplan. Hierin worden de organisatie, marketing en financiële situatie geanalyseerd.
De portfolio-analyse is een hulpmiddel dat gebruikt wordt binnen het marketingvakgebied om beslissingen te nemen over product-marktcombinaties (portfolio). Het is een essentieel onderdeel van de interne analyse.
De situatieanalyse is een goede manier voor een organisatie om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de markt. Door regelmatig een situatieanalyse uit te voeren stelt een onderneming zich in staat om snel in te spelen op de veranderingen in de markt.
De SWOT-analyse is een veelgebruikt hulpmiddel in het bedrijfsleven bij het bepalen van de strategie van een onderneming. Het is een essentieel onderdeel van het strategisch beleidsbepalingsproces en moet ook meegenomen worden in het strategisch marketingplan.
Mis je een marketing analyse?
Geef het door en wij proberen het toe te voegen aan de website. Of schrijf zelf een artikel en wij plaatsen het op Intemarketing. Zo krijg jij alle credits!