In dit artikel wordt Mobile Marketing uitgelegd. Na het lezen begrijpt u marketing op de mobiele telefoon en kunt u dit toepassen op het strategisch beleid van uw organisatie.
Wat is Mobile Marketing?
Mobile marketing kan refereren aan twee verschillende vormen van marketing namelijk:
- Marketing op de mobiele telefoon
- Mobiele vormen van marketing zoals tradeshows of een promotie team
In dit artikel gaat het over de eerste vorm, marketing op de mobiele telefoon. De Mobile Marketing Association gebruikt de volgende definitie:
Mobile Marketing is a set of practices that enables organizations to communicate and engage with their audience in an interactive and relevant manner through any mobile device or network.
Simpel gezegd gaat het om elke vorm van communicatie met de klant via de mobiele telefoon.
Waarom Mobile Marketing?
Mobile marketing is een effectieve methode om met klanten via de mobiele telefoon te communiceren. De reclame uiting is persoonlijk, gericht en soms zelfs interactief. Verder is er sprake van een groot bereik, men heeft namelijk bijna altijd de telefoon bij de hand.
Vormen van Mobile Marketing
Marketing via de mobiele telefoon kan via veel verschillende vormen. Voorbeelden:
- SMS - verzenden van een boodschap via SMS
- MMS - verzenden van een (text, video,audio) boodschap via MMS
- ingame Mobile Marketing - denk hierbij aan bijvoorbeeld de nieuwe smartphones waarop het spellen van games mogelijk is en waarin steeds vaker reclame verschijnt. Een goed voorbeeld hiervan is het populaire spel "angry birds'.
- Mobile web marketing - adverteren op webpagina's speciaal gemaakt voor mobiele telefoons.
- QR code - tegenwoordig komt dit steeds vaker voor. Een code is aangemaakt bij een reclame uiting welke de klant kan scannen met een smartphone. De klant komt automatisch terecht op een website met meer informatie of zelfs een bestel pagina op de mobiele telefoon.
- apps - specifieke software voor smartphones