In dit artikel wordt Online Marketing uitgelegd. Na het lezen begrijpt u Online Marketing en kunt u dit toepassen op het strategisch beleid van uw organisatie.
Wat is Online Marketing?
Online Marketing is een breed begrip dat staat voor alle marketing activiteiten op en over het internet. Omdat het belang van internet op onze samenleving toeneemt wordt online marketing ook steeds belangrijker. Hedendaagse marketing budgetten verschuiven verder van traditionele media naar nieuwe media.
Online Marketing is nieuw, er is relatief weinig kennis bij de gemiddelde marketeer en omvat ook een breed scala aan technieken. Het is eigenlijk een vak apart met verschillende specialisaties. Overige gangbare namen voor online marketing zijn internet marketing, digital marketing en e-marketing.
Waarom online marketing
Online Marketing heeft een aantal voordelen ten opzichte van traditionele marketing:
- Relatief goedkoop – Internet is vergeleken met traditionele vormen van marketing relatief goedkoop.
- Conversie – Resultaten meten via internet is vergeleken met traditionele vormen van marketing vaak gemakkelijker.
- Gepersonaliseerd – Via het internet is het gemakkelijker reclame uitingen persoonlijk te maken ten opzichte van massa communicatie met traditionele marketing.
- SDP (Segmentatie/doelgroep/positionering) – Door internet te gebruiken is het vaak mogelijk om gericht een doelgroep te bereiken.
Artikelen over online marketing
Affiliate marketing is een vorm van online marketing waar een website producten van een adverteerder promoot en in ruil hiervoor een commissie ontvangt bij het bereiken van vooraf afgesproken doelen zoals een klik of verkoop.
Social Media Marketing is een marketing techniek waarbij social media worden ingezet met als doel marketing (communicatie) doelstellingen te realiseren. Het is een interactieve vorm van marketing gericht op het aangaan van een dialoog.
Viral Marketing is een relatief nieuwe marketingtechniek (eind jaren 90) en is gebaseerd op het Mond-tot-mondreclame / word of mouth principe. Deze marketingtechniek gebruikt bestaande sociale netwerken.
Het doel van een zoekmachine is om een gebruiker zo snel mogelijk het meeste relevante antwoord te tonen op een bepaalde zoekterm. Wat is het meest relevante antwoord en hoe kan een zoekmachine dit bepalen?