In dit artikel wordt Interactieve Marketing uitgelegd. Na het lezen begrijpt u Interactieve Marketing en kunt u dit toepassen op het strategisch beleid van uw organisatie.
Wat is Interactieve Marketing?
Interactieve Marketing is gebaseerd op het aanbieden van een gepersonaliseerd aanbod in de vorm van een dialoog. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld tv reclame waarbij een massa aanbod in de vorm van een monoloog gecommuniceerd wordt.
Interactieve marketing moet voldoen aan twee criteria:
- dialoog – er moet een dialoog ontstaan, d.w.z. de klant moet zijn draai aan de dialoog kunnen geven of eventueel zelfs gebruikmaken van een ontsnappingsmogelijkheid.
- gepersonaliseerd aanbod – er is sprake van een vorm van “intelligentie” bijvoorbeeld een database waarin reacties van klanten zijn vastgelegd waardoor op de specifieke vragen en behoeften ingespeeld kan worden.
Door de opkomst van het internet wordt het steeds gemakkelijker om interactieve vormen van marketing in te zetten maar interactieve marketing is ook mogelijk via de traditionele marketing kanalen.
Online voorbeelden van Interactieve Marketing
- online chat sessies bedrijf & klant
- online games
- interactieve reclame filmpjes
- e-mail marketing campagnes
- social media campagnes
Traditionele voorbeelden van Interactieve Marketing
- gezamenlijke productontwikkeling
- focusgroep
- sms
- directe verkoop