In dit artikel wordt Guerrilla marketing uitgelegd. Na het lezen begrijpt u Guerrilla marketing en kunt u dit toepassen op het strategisch beleid van uw organisatie.
Wat is Guerrilla marketing?
Guerrilla marketing is een marketingtechniek waarmee met beperkte middelen (marketingbudget) de traditionele marketinginstrumenten gecombineerd worden met als doel het behalen van een groot resultaat. De term is afgeleid van het begrip guerrilla oorlogsvoering waarbij een klein leger een groot leger de baas blijft door speciale guerrilla technieken toe te passen.
Het begrip Guerrilla marketing is tegenwoordig erg populair terwijl het eigenlijk al sinds de jaren 80 bestaat. Tegenwoordig zien bedrijven in dat het niet alleen om marketingbudget draait maar dat ook met een bescheiden budget de doelstellingen bereikt kunnen worden. Door een speciale ludieke, creatieve marketingcampagne op te zetten, veel ophef te creëren en de media haar werk te laten doen kunnen er grote resultaten behaald worden.
Het klinkt ideaal, lage kosten en een goed resultaat. In de praktijk gaat dat niet zo gemakkelijk. Het goede resultaat komt voort uit een speciale creatieve actie die veel ophef creëert. Het is moeilijk om zo’n campagne te bedenken. Tevens balanceren deze acties vaak op de rand van het toelaatbare. Ga je te ver dan zal dit negatieve publiciteit opleveren. Guerrila Marketing is dus niet risicoloos maar kan fantastische resultaten behalen.
Kenmerken van Guerrilla Marketing
- Onvoorspelbaar
- Onconventioneel
- Origineel
- Opvallen
- Wauweffect
Waarom Guerrilla Marketing?
Lage kosten en goede resultaten, dat wil toch iedereen?
Voorwaarden voor geslaagde Guerrilla Marketing
- Is de actie origineel?
- Is de actie onvoorspelbaar?
- Heeft de actie voldoende bereik?
- Is de actie relevant? (kernwaarden prodcuct i.c.m. doelgroep)
- Timing goed?
Voordelen Guerrilla Marketing
- Kostenvoordeel
- Snelheid
Nadelen Guerrilla Marketing
- Bedenken van is erg moeilijk
- Agressieve marketingtechniek dat balanceert op het toelaatbare