In dit artikel wordt E-mail Marketing uitgelegd. Na het lezen begrijpt u E-mail Marketing en kunt u dit toepassen op het strategisch beleid van uw organisatie.
Wat is E-mail Marketing?
E-mail marketing is een vorm van Direct Marketing waarbij (potentiële) klanten door middel van een e-mail direct benaderd worden. Niet elke e-mail kan gezien worden als e-mail marketing. E-mail Marketing dient één van de volgende doelen:
- Nieuwe klanten werven
- Bestaande klanten overtuigen te kopen
- Relatiebeheer
Waarom E-mail Marketing?
E-mail Marketing is een zeer krachtig marketing tool om uw omzet mee te verhogen of relaties te beheren. Het maakt gebruik van de voordelen die het internet biedt, het is gemakkelijk en goedkoop.
Voordelen E-mail Marketing
- Goedkoop, geen kosten verbonden aan het versturen van een e-mail in tegenstelling tot papier, drukwerk, verzendkosten e.d.
- Snel, komt gelijk aan in tegenstelling tot papier, drukwerk e.d.
- Gemakkelijk te evalueren met behulp van de juiste software en verkoop
- Iedereen controleert zijn e-mail
Nadelen E-mail Marketing
E-mail marketing wordt vaak misbruikt. Hierdoor moet er zorgzaam omgegaan worden met dit marketing middel. Niemand wilt bekend staan als spammer. Raadzaam is het om bijvoorbeeld een maandelijks contactmoment met relaties te kiezen. Door deze datum te hanteren gaan mensen e-mail van u vertrouwen en openen. Niet voorzichtig omgaan met E-mail Marketing zorgt ervoor dat e-mail niet geopend zal worden.