In dit artikel wordt Direct Marketing uitgelegd. Na het lezen begrijpt u Direct Marketing en kunt u dit toepassen op het strategisch beleid van uw organisatie.
Wat is Direct Marketing?
In reguliere vormen van marketing vindt er communicatie plaats in het publieke domein, er is sprake van een “algemeen” aanbod. Een voorbeeld hiervan is (veel) reclame op de televisie. Bij Direct Marketing is er juist sprake van een directe benadering van de potentiële klant. De potentiële klant wordt geconfronteerd met een directe benadering waarbij er gezocht wordt naar een reactie van de klant. De directe benadering is gebaseerd op beschikbare individuele gegevens en inzichten in preferenties en gedrag van de (potentiële) klant.
Hoe Direct Marketing?
Direct Marketing kan in de volgende vormen verschijnen:
- Televisie
- Radio
- Telefoon (telemarketing), zowel sms als callcenter
- Fax
- Geadresseerde post (direct mail)
- Internet
- E-mailmarketing
- Huis-aan-huisbladen
- Coupons
- Advertenties
- Persoonlijke verkoop
Waarom Direct Marketing?
- Het aanbod van Direct Marketing is gebaseerd op individuele gegevens en inzichten in preferenties en gedrag van de (potentiële) klant. Door het gerichte aanbod en directe contact is er een grotere kans de klant een goed aanbod te kunnen doen.
- Het is persoonlijk waardoor er een grotere kans is van slagen.
- Er is de mogelijkheid tot het opbouwen van een langdurige relatie.
- Er is de mogelijkheid tot het bijhouden van klantgegevens en hiermee testen uit te voeren.
Nadelen Direct Marketing
Sommige vormen van Direct Marketing worden vaak als onprettig ervaren. Mensen vinden het irritant om het zoveelste aanbod te ontvangen waar ze niet om hebben gevraagd en daardoor bereikt vaak slechts een klein percentage van de Direct Marketing haar doel, de (potentiële) klant. Denk aan de vele folders die u zonder in te kijken bij het oud papier stopt.