Hieronder vallen de marketing technieken die u kunt toepassen binnen uw marketingbeleid. Klik op een van de onderstaande links om naar de pagina te navigeren.
Actiemarketing is een marketingtechniek gericht is op het beïnvloeden van korte termijn gedrag met als doel het behalen van korte termijn resultaten (zoals verkoop). Vaak wijkt de Actiemarketing af van de lange termijn strategie.
Buzzmarketing = "being noticed, stand out from the crowd" door een vorm van een campagne om mond-tot-mond reclame op gang te brengen. Het richt zich op het creeeren van een sneeuwbaleffect.
Content Marketing is een marketing techniek waarmee met behulp van een inhoudelijke boodschap (content) ingespeeld wordt op de wensen en behoeften van een klant.
Database Marketing is niets anders dan het gebruikmaken van gegevens uit een database voor marketingactiviteiten. Elke klant dient een specifiek individueel aanbod te ontvangen om aan de wensen en behoeften te voldoen.
In reguliere vormen van marketing vindt er communicatie plaats in het publieke domein, er is sprake van een “algemeen” aanbod. Een voorbeeld hiervan is (veel) reclame op de televisie.
E-mail marketing is een vorm van Direct Marketing waarbij (potentiële) klanten door middel van een e-mail direct benaderd worden. Niet elke e-mail kan gezien worden als e-mail marketing.
Etnomarketing is een marketingtechniek gericht op het bereiken van allochtone bevolkingsgroepen. Er is een groot verschil tussen autochtone en allochtone bevolkingsgroepen. Door specifiek in te spelen op de wensen en behoeften komt er een goed aanbod tot stand.
Experience of Experiential marketing is een marketing techniek waarmee getracht wordt de klant het onderscheidend vermogen van een product te laten “ervaren” waardoor een bepaalde relatie met het product of dienst tot stand komt.
Guerrilla marketing is een marketingtechniek waarmee met beperkte middelen (marketingbudget) de traditionele marketinginstrumenten gecombineerd worden met als doel het behalen van een groot resultaat.
Interactieve Marketing is gebaseerd op het aanbieden van een gepersonaliseerd aanbod in de vorm van een dialoog. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld tv reclame met een massa aanbod.
Mobile marketing is een effectieve methode om met klanten via de mobiele telefoon te communiceren. De reclame uiting is persoonlijk, gericht en soms zelfs interactief.
Neuromarketing is een relatief nieuw vakgebied waarbij medische technieken uit de neurowetenschap worden toegepast binnen het marketing vakgebied.
Persoonlijke verkoop is een promotiemethode waarbij een organisatie een partij (accountmanager of verkoper) inzet om persoonlijke relaties op te bouwen met als doel toegevoegde waarde voor beide partijen te realiseren.
Sales promotie omvat gebruik van speciale – vaak korte termijn – technieken met als doel snelle verkoop of bepaalde doelen. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives, coupons etc
Sociale Marketing is een marketing techniek waarmee getracht wordt positieve maatschappelijke of sociale veranderingen te bewerkstelligen. Het gaat dan om een campagne om een groep over te halen.
Mis je een marketing techniek?
Geef het door en wij proberen het toe te voegen aan de website. Of schrijf zelf een artikel en wij plaatsen het op Intemarketing. Zo krijg jij alle credits!