In dit artikel wordt het Abell model uitgelegd. Na het lezen begrijpt u het model van Abell
Wat is het Abell model?
Het model van Abell wordt vaak toegepast om het werkterrein van een onderneming te analyseren. Met welke technologieën en producten is een onderneming actief op een markt en op welke doelgroep speelt ze in? De Abell analyse is een handig hulpmiddel bij het afbakenen van de markt.
Waarom het Abell model?
Het model van Abell geeft een duidelijke marktafbakening van de huidige activiteiten van een organisatie. Daarnaast kan het gebruikt worden om het toekomstige strategisch beleid van een onderneming af te stemmen op veranderingen in de markt.
Hoe ziet het model van Abell eruit?
Wat zijn de dimensies van het Abell model?
Het Abell-model kent drie dimensies:
Afnemers
Wie? --- Doelgroepen bijvoorbeeld “65+”.
Behoeften
Wat?--- Behoeften van de consument bijvoorbeeld “kwaliteit”
Technologieën
Hoe? --- Op welke manier kan er ingespeeld worden op de behoeften van de afnemer? Bijvoorbeeld “herenmode”
Vanuit het Abell-model worden combinaties (product-marktcombinaties) gemaakt.