In dit artikel wordt beschreven welke verschillende vormen van promotie gekozen kunnen worden in de promotiemix.
Kiezen voor een medium
De promotiemix bestaat uit vier hoofdgroepen van promotie die gecombineerd kunnen worden voor een optimaal resultaat. Elke hoofdgroep heeft voor- en nadelen die in verschillende situaties benut kunnen worden. Het is van belang om keuzes te maken gebaseerd op eerder onderzoek en die ook goed samengaan met de communicatiedoelstellingen.
Wat zijn de hoofdgroepen in promotie?
Reclame |
Reclame betreft vaak niet persoonlijke, betaalde promoties met behulp van massamedia om een boodschap te communiceren. Historische tv en radio commercials zijn veelal één-weg communicatie maar met de opkomst van het internet komen er steeds meer mogelijkheden voor interactie. |
Sales Promotie |
Sales promotie omvat gebruik van speciale – vaak korte termijn – technieken met als doel snelle verkoop of bepaalde doelen. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives, coupons, rebates, sampling, contests, demonstraties etc. |
Persoonlijke verkoop |
Persoonlijke verkoop, de naam zegt het al… deze vorm van promotie gaat over persoonlijk contact tussen accountmanagers of verkopers en (potentiële) klant. Dit kan face-to-face, via de telefoon of via nieuwe technologieën zoals video en/of chat. |
Public relations |
Public Relations ook aangeduid als publiciteit gaat voornamelijk over het verschijnen in externe bronnen van de media. Het voornaamste doel is een gunstige vermelding via gerenommeerde bronnen aan een groot geïnteresseerd publiek te communiceren. Meer informatie Reclame – meer informatie Sales promotie – meer informatie Persoonlijke verkoop – meer informatie Public relations – meer informatie |